mandag 6. mai 2013

PTF Prosjekt - Web Server


Jeg valgte å jobbe med å sette opp en hjemmeside i mitt PTF prosjekt, og dette er min dokumentasjon ifra prosjektet.

Operativsystem: Linux Mint 14
Programmer brukt: VirtualBox, Project og Visio

Begynte med å planlegge i Project samtidig som jeg installerte Mint i VirtualBox.
Vi fant en video på YouTube,
http://www.youtube.com/watch?v=fLg025p8jNE som viste oss hele veien igjennom installasjonen til wordpress ifra en blank Linux Mint.

Startet med å kjøre «apt-get update» i terminalen og etterpå tok jeg «apt-get install tasksel» tasksel trenger man for og videre installere programvare.
Når jeg var inne i tasksel programmet bladde jeg ned til jeg fant LAMP Server og begynte å installere det.
Etter dette skulle vi lage en info.php fil inne i den nye mappen kalt «www» for å kunne bruke den til konfig i wordpress senere. Kommandoen var «gedit /var/www/info.php»
Inne i info.php filen skulle jeg da skrive:
<?php
phpinfo();
?>





Sånn her blei utseende inne i nettleseren når jeg skreiv "localhost/info.php"










Nå som info.php er oppe å kjøre, skal jeg installere phpmyadmin for administrere databaser og lage brukere innenfor disse databasene.





Slik blei det når jeg testet om phpmyadmin var riktig installert -->












<-- Så skulle jeg lage en ny database






Når wordpress var flyttet inn i www-mappen som ble opprettet i sta, blei det slik i nettleseren under «localhost/wordpress»







Så skulle jeg endre konfig filen til wordpress og fjerne alt inni den før jeg la inn ny konfig.










Når jeg hadde fikset konfig-filen og lagt den tilbake til wordpress mappen, gikk jeg tilbake til nettleseren og trykket «run install» og da ble det slik:














Når steget over var ferdig, skulle jeg videre til innloggningskjermen som ser slik ut.









Så var det å begynne med å ordne nettsiden og få fikset hvem som skulle være administratorer på forskjellige områder, og da startet jeg sånn her:


Jeg lagde da en administrator til hver sin rolle og det ble slik:














Jeg måtte også passe på rollene til de forskjellige brukerne:









Til nå har jeg fått ordnet litt med hjemmesiden min, og den ser slik ut til nå:


Jeg har altså fikset bakgrunn som følger skjermen nedover, jeg har fikset banner og jeg har lagt til menyvalg under overskriften «Harbosen A/S» og jeg har ordnet søkemulighet.

For å få kommet meg videre måtte vi få fikset «Connection Information» sånn at jeg fikk installert plug-ins og fikk designet siden videre.
Da fikk jeg opp dette også:
«Please enter your FTP credentials to proceed»
Da skreiv jeg inn:
Hostname – localhost
FTP Username – eric
FTP Password – harbosen123
Også «proceed»
Satt helt fast på dette og det gikk med en del tid.
Siden FTP serveren ikke var skikkelig satt opp og måtte slite med en del for å få det til å virke.

Først måtte jeg kjøre «apt-gett install vsftpd» og vente på at den var ferdig installert.
Så måtte vi ordne med at konfig filen var satt til «writeable=YES» sånn at det var i orden at andre en root gjorde endringer. Etter det gikk vi inn i terminalen igjen og skifta directory til «cd /var/www/wordpress/wp-content» sånn at vi var i riktig mappe også kjørte vi kommandoen «chmod 777 * -R» sånn at absolutt alle hadde tilgang til å gjøre endringer i den mappen.
Da var problemet løst og jeg fikk endelig lastet opp plug-ins!

Når jeg da prøvde jeg å installere en plug-in og fikk opp dette:

ENDELIG!

Så har jeg lagt inn ikoner så det er mulig å følge bedriften ifra forskjellige hjemmesider som for eksempel blogspot og wordpress(de jeg har lagt inn til nå) og det ble slik:














Jeg skiftet også tema på hjemmesiden min så den ikke ble altfor blogg type, så da ble den slik istedenfor:


Jeg endret også bakgrunnen sånn at jeg fikk den samme som forrige tema, slik:


Også endret jeg slik at de «follow us» ikonene jeg lagde over her flyttet jeg opp ved siden av navnet på bedriften



Så fikset jeg sånn at de linkene man ser under «Harbosen A/S» virket istedenfor og bare ligge der og se fine ut.
Da ble det slik:


Samtidig da så måtte jeg installere en plug-in slik at ikke sidene ble automatisk satt opp etter alfabetisk rekkefølge. Den plug-in’en gjorde sånn at jeg kunne flytte opp og ned på sidene i administrasjonssiden hvor jeg kan lage og slette sider.
Det var altså ikke lagt inn som standard at man kan sortere sånn man vil selv.




Jeg fant også en plug-in som er helt nødvendig for enhver liten bedrift, live chat!












Jeg lagde også en Facebook side til bedriften sånn at jeg kunne bruke denne plug-in’en:













Jeg la også inn et kontakt skjema som brukerne må fylle ut for å ta kontakt med bedriften, og det blei slik.

Dette la jeg inn via en plug-in sånn at det ble vist på en egen «side» uten at jeg måtte gjøre så spesielt mye.





Jeg tenkte også at det kan være greit å ha med et diskusjonsforum sånn at brukerne kan diskutere IT-relaterte temaer og hjelpe hverandre med løsninger.
Det blei slik:
Dette måtte jeg legge inn via plug-in også samtidig opprette en «page» sånn at jeg kunne skrive inn koden til forumet for at det skulle bli vist.
Koden jeg skreiv inn var «[mingleforum]» også oppdatere siden.


Jeg la også til en oversetter sånn at utenlandske brukere også kunne lese på siden min:

Denne bruker Google sitt oversettelsesverktøy så den kan oversette siden min til 35 forskjellige språk.
Jeg satte meg også litt fast her ettersom oversetteren ville bruke «redirect» og altså oversette siden i en ny fane, det gikk jo ikke ettersom at nettsiden min står på localhost og ikke klarer å flytte den over til annen IP.


Jeg la også inn en FAQ som er veldig nødvendig å ha når man driver med IT, og dette la jeg inn via en plug-in så det var ikke store jobben og det tok da ikke lang tid heller.

Jeg prøvde også å få endret hjemmesiden ifra å være localhost til å få den på en IP-adresse eller til en annen nettside. Dette fikk jeg ikke til og fikk bare en 404 feil.
Prøvde både med adresse og IP samtidig som jeg prøvde å endre i config.php filen samtidig men hjalp ikke det heller.
Jeg sjekket mange forskjellige nettsider og YouTube filmer om hvordan man gjorde dette, men fikk samme resultatet hver eneste gang.
Hadde jeg ikke husket og tatt å ta backup/snapshots av VirtualBox’en min hadde jeg gått rett på en smell og måtte startet på nytt.
Derfor har det gått med en del tid på å prøve å endre på IP-adressen, både med å lese og se på forskjellige sider om informasjon og på å prøve selv.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar